Oryantalist Resim Koleksiyonu & Düşlerin Kenti: İstanbul

Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu ve Düşlerin Kenti: İstanbul

(Çektiğim fotoğraflardan ve broşürden de yardım alarak yazıyorum)

Pera Müzesi ikinci kattaki Sevgi ve Erdoğan Gönül Galerisi‘nde, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu‘nu vardı. 17. yüzyıl ile 20. yüzyıl başlarına ait eserlerin bulunduğu sergide, Avrupalı ressamların Osmanlı dünyası ve Türkiye coğrafyasını ele alan eserlerinin yanında, Osmanlı sanatçılarının karşılıklı etkileşimini yansıtan eserler de mevcut. Bunun örneğini yan yana sergilenen eserlerde görmek mümkün.

Öte yandan bir de Oryantalist Resim Koleksiyonunun içinden seçilerek oluşturulmuş Düşlerin Kenti: İstanbul sergisi var. Yine aynı döneme ait eserler sergileniyor fakat bu sefer Batılı sanatçıların Osmanlı dünyasına bakışları gözler önüne serilmiş. Sergi üç bölüm olarak kurgulanmış; ev ve özel mekanlardaki gündelik hayat, kentsel alan, İstanbul’un coğrafi betimlemeleri. Özetle, İstanbul’un topoğrafyası, mimarisi, insanları, yaşam biçimleri, geleneklerinin harmanlandığı bir sergi. Özellikle eski tabloları referans alarak yeni ile kıyaslama yapmaya çalışmak da insanın içinden gelen bir dürtü sanırım.

– Ev ve özel alanlardaki gündelik hayata dair bir örnek,

“Kent ve Yaşam” açıklaması ile birlikte.-

-Kentsel Alanlara örnekler-

-İstanbul’un Coğrafi Betimlemeleri-

Oryantalist Resim Koleksiyonu’nun en çarpıcı eserlerinden biri Osman Hamdi Bey’in “Kaplumbağa Terbiyecisi”. Tabi spor otomobillerin yanına eğilip fotoğraf çektirenler gibi, bu eserle fotoğraf çektirenlere de şahit oldum, “cheeeese”. E şimdi Oryantalist Resim Koleksiyonu’nu gezip, Kaplumbağa Terbiyecisi’nden bahsetmemek olmaz. Biraz araştırdım çünkü herkes gibi ben de “kaplumbağa terbiyeciliği mi? böyle meslek mi olur?” diye soranlardanım.

kaplumbagaterbiyecisi1906osmanhamdibey

Kaplumbağa Terbiyecisi’nin iki versiyonu var. Birinci versiyonu 1906 yılında Osman Hamdi Bey’in yaptığı, Pera Müzesi’nde sergilenen versiyonu. İkinci versiyonu ise yine Osman Hamdi Bey’in 1907 yılında yaptığı Belma Simavi Koleksiyonu‘ndaki versiyonudur. Aslında benden bu kadar, gerçekten burada Kaplumbağa Terbiyecisi’ni kessem iyi olacak çünkü yorumları uzun ve tek tek yazmam gereksiz olur, iyisi mi ilgilenenleri yönlendirip bırakayım. Eserle ilgili bilgiyi benim kopyala yapıştır yapmam yerine aşağıdaki linkten edinirseniz daha iyi olur. Vikipedi, Kaplumbağa Terbiyecisi için pek çok kaynaktan derlenmiş ve nispeten daha nitelikli bilgiler içerdiğine inandığım bir kaynak. (http://tr.wikipedia.org/wiki/Kaplumba%C4%9Fa_Terbiyecisi)

İtiraf etmek gerekirse bu resim hakkında yazmak için sabırsızlandığımdan Kaplumbağa Terbiyecisi‘ni anlatmayı yarıda kestim. (Aman ya hakikaten merak eden verdiğim linkten okusun, bence bu eser ondan daha güzel.) Evet, yanındaki eser benim daha çok hoşuma gitti. “Benim hoşuma gitti” diyorum çünkü bu göreceli bir kavram. Hem şimdi resimden anladığımı iddia etsem yalan söylemiş olurum. Benim beğenimi kazanan yine Osman Hamdi Bey’in 1880 yılında, tuval üzerine yağlıboya olarak çalıştığı “İki Müzisyen Kız” adlı eseriydi. Mermerler, döşemeler, halılar, kıyafetler çok daha çarpıcı çok daha güzel resmedilmiş. Tabiri caizse “fotoğraf gibi” bir resim.

(Evet buraya kadar Pera Müzesi hakkında yazdığım sergiler hep daimi olanlardı. Bundan sonra süreli sergilere geçeceğim, yani üç, dört ve beşinci kattaki sergilere. Üçüncü kattaki Gelman Koleksiyonu‘ndan “Frida Kahlo & Diego Rivera“yı, ardından da dördüncü ve beşinci kattaki Rus Devlet Müzesi Koleksiyonu‘ndan 19. Yüzyıl Rus Klasiklerini içeren “Çarlık Rusyası’ndan Sahneler“i sizlerle paylaşacağım.

Bu arada, resimleri tam ve net olarak gösteren fotoğrafları paylaşmamaya özen gösteriyorum, cidden bu bence önemli, buna dikkat ediyorum, gerçekten detayları görmek için sergiye bir zahmet gidin. Herkes ordan burdan okursa, kimse sergiye gitmez, sonra bir daha bu sergileri anca rüyamızda görürüz. Ayrıca hangi fotoğraf makinesiyle çekerseniz çekin, hiçbir fotoğraf onları yakından görmek kadar eşsiz güzellikte olamaz.)

Mehmet Can Yılmaz tarafından yayınlandı

www.mehmetcanyilmaz.com.tr @mehmetcanyilmaz

Yorum Gönderin

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir